Idag hade jag take-over på Rabén & Sjögrens instagram stories. Jag postade bland annat bilder om när jag tecknade till boken Nödig. Kom på att jag ju borde göra ett blogginlägg om det också! Det blir allra mest bilder. Okej, here we go. Först fick jag manuset och sa JA JA JAAA direkt. Sedan fick jag hjälp av min förläggare Rebecka att dela in boken i lämpliga uppslag – jag tyckte det var klurigt! Därefter snabbskissade jag på lite förslag till bilder på varje uppslag. Lite roligt ändå hur många som blev typ samma. Måste ju ta en närbild på den med prutten och "lukta prutten" för att den ser så galen ut: Lite komiskt att den var en av de svåraste att få till i boken sedan. Luktandet. Sedan var det dags att försöka hitta karaktären i boken: Först blev den väldigt försiktig: Sedan blev den helt crazy (typiskt mig att bara "JAHAA den var lite för lugn, jag tar i från tårna på nästa då!"): Hahah kolla bebisen nere till höger, tycker hen ser så galen ut! Lite Nou-inspirerad frilla också. Sedan blev den lite mittemellan, och här gjorde jag flera bilder som jag tänkte var rätt klara. Provade även flera av dessa i färg, lite olika kläder, lite olika hårfärg. Annat kakel osv. Fast sedan kände vi att det var lite för crazy ändå. Eller, jag gör ju ofta rätt galet och stökigt så jag tänkte inte på det förrän förlaget sa det och när vi till sist landade i den det blev så kändes det så rätt! Den här var den alla tyckte kändes mest rätt: Och utefter den gjorde jag den här: Vi hade hittat rätt! Och här kommer några till: Jag är ju så ovan att jobba om saker. Alltså, kanske låter knasigt men det är sällan jag gör många olika skisser. Det brukar kännas rätt fort. Men när man jobbar med böcker är det annorlunda. Där ska det kännas rätt för flera och det är inte EN bild utan en karaktär och flera bilder som sedan ska följa. Så det blir liksom viktigare att det träffar helt rätt. Hur som helst så gör den här typen av omarbetning mig alltid svajig i självförtroendet. "men gu jag träffar inte rätt, KAN jag ens det här?! Jag kommer aldrig hitta rätt!!!" Men det är en rätt nyttig process för mig. Lär mig alltid massor. Och så känns det liksom extra bra när det landar! Sedan gjorde jag en mer utförlig uppslagsskiss: Och därefter tecknade jag alla bilder. Scannade in. Färglade. (jag ändrade färg på kläder och kakel, jämfört med gula badrummet ovan) Här kan man se först bilden jag TÄNKTE skulle vara rätt karaktär (längst till höger) och sedan följa utvecklingen till färdig bild med den karaktär det blev. Från ny blyertsskiss, till fineline, till färglagd. Här är färgläggningen, steg för steg: Ett litet "hål" i kaklet för texten – sånt man lätt glömmer. Precis som att vid uppslag ska till ett vik mitt i... som helst inte ska hamna tokigt. Och pappersrullen på toan samt toarullehållaren fick jag lägga dit i efterhand för de hade jag missat. Och sådär! PRECIS innan tryck upptäckte förlaget att karaktären inte hade byxor i en scen där byxorna skulle vara på. Det blev snabba ryck där! Haha! Man blir liksom hemmablind! Vi hade ju kollat och korrat flera vändor och ÄNDÅ missat. Men innan tryck skulle ju framsidan göras och jag tyckte det var så svårt att få till känslan i EN enda bild! Här famlade jag mig fram: Men till slut använde formgivaren flera bilder och satte ihop det superfint tycker jag. Jag älskar typsnittet också! Men alltså, kanske är baksidan min favorit? Ja där fick ni ett LÅÅÅÅÅÅNGT inlägg om att göra en barnbok, ur en illustratörs vardag då.