Just nu är det många som jobbar hemifrån. Ganska många har också barn hemma. Kanske är det sjuka barn, men eftersom barn kan hålla igång i 120 även när de är sjuka på riktigt, och man nu ska ha hemma barn som är snuviga eller andra lätta symptom, så gissar jag att många jobbar hemma med otroligt pigga barn. Jag har ju kört Hej hej vardag sedan hösten 2013 och i början var det bara på fritiden – dvs barntiden. Även om det tack och lov blivit lite mer normala arbetstider så är det rätt ofta jobb med barn hemma. Jag försöker fortfarande hitta knepen och balansen, men några saker har jag i alla fall lärt mig funkar rätt bra. Inga direkta nyheter, men kanske bra som en påminnelse för några! Så... här kommer de, mina bästa VOB-tips. Hoppas det kan vara till hjälp för någon! 1 Övergripande TO-DO Gör en övergripande to do-lista för hela veckan. Vad behöver vara klart när? Ska något vara klart på fredag och behöver jobbas med på torsdag? Ok bra, då behöver du inte stressa över det på måndag-onsdag. 2 Detaljerad TO-DO Gör en detaljerad to-do, dag för dag. Inkludera saker som ”svara på mejl”, ”lägg upp den där grejen på FB”, ”ring det där samtalet” eller annat som man kanske lätt tänker bara ska bli av. Riktigt köriga dagar, vilket det kan bli om barnen är hemma, brukar jag skriva upp ”lunch”, ”gå ut med barnen”, ”åka till affären” och sådant som kommer ta tid från jobb. Dels för att jag får det svart på vitt att jag GÖR saker, men också för att det blir gött att bocka av. Är det RIKTIGT körigt så brukar jag göra som ett klassiskt skolschema, rita upp med rutor och allt. Typ såhär detaljerat: Kl. 08-09.30 färglägga klart illustration, kl. 09.30-10 förbereda filmandet kl.10-11 lägga upp på Instagram, Facebook, svara på kommentarer. Kl. 11-12 gör bloggplan för veckan + blogga. OSV. Det minskar min stress, att jag ser att det finns tid avsatt till varje grej. Sedan kan det ju se annorlunda ut med barnen hemma … då kanske man får ha lite luftigare schema. 3 Kör inte multitask overload Är det en sak jag insett tar SÅ mycket mer energi än det ger resultat så är det multitasking. Alltså, det gör man ju hela tiden men ibland får man nog inse att det inte går. Att skriva ett mejl eller blogginlägg eller göra något som kräver sammanhängande tankar i mer än 5 sekunder i sträck funkar inte om man har barn som står en millimeter från huvudet och säger: mamamma mamam mamamamammama mamamammama mamamamama mamamama mamamamma!!!!! Samma gäller telefonen. Du kan inte skriva en text och smsa samtidigt. Tro mig, jag försökte precis den senaste kvarten (vem lever som den lär?). Att ladda om varje gång man pausat från texten man skriver tar FÖR mycket energi. Oavsett om det är ett hungrigt (”hungrigt”) barn eller sms som avbrutit en 10 (tusen) gånger. Kan du distrahera barnen i säg 10 minuter framför en film, en ipad eller med tre decilitermått och en skopa havregryn och ett prassligt papper, gör det först – och skriv sedan fort så fingrarna blöder!!! Vissa barn KAN dessutom klara av om man säger: Ge mig 10 minuter så ska jag hjälpa dig sedan. Har jag hört. Att vissa barn klarar. 4 Stäng av notiser Av samma anledning. Stäng av notiser. Kanske måste man ha telefonen nära för att kunna bli kontaktad. Men när man sitter och jobbar behöver man inte 20 notiser från DN, 14 sms, 3 FB-meddelanden, 72 notiser om olika spel som nu är uppdaterade med nya coola banor och så vidare. Det bryter fokus. Om du nu lyckas hitta ett fokus. Det bryter även försöken att hitta fokus. 5 Spara vissa saker till kvällen eller stunder du vet att du är ifred Fortfarande på samma tema. Vet du att du kommer att ha en paus vid kl 16 då du blir avbytt, eller vet du att efter läggning så är det tyst i hela huset i några timmar, ja då kanske det är då du ska göra de där sakerna som kräver extra mycket hjärna. Konstatera det och släpp just den jobbgrejen sedan för att ta upp den igen när läget är rätt. Har du chans att varva med en annan förälder eller hjälp, se till att du får sitta HELT ostört de stunder det är din tur att jobba. 6 Sätt ett autosvar När det är för kaosigt brukar jag sätta autosvar på mejlen som säger att jag vabbar just nu, svarar fortfarande på mejl men lite långsammare än vanligt. Det hjälper den stress som uppstår när jag ser att mejlen tickar på och jag fortfarande inte har avslutat mitt första svar. Eftersom jag var tvungen att bre två mackor, torka upp utspilld mjölk, hitta nappen och förhindra ett bråk. 7 Prata i parken Alla samtal som går att ha utomhus, i rörelse, ta chansen! Om det är folk/typ av möten/samtal där det är okej med att man säger ”ursäkta jag ska bara ta på mitt barn mössan igen” eller ”jag ska bara lyfta ur henne ur gungan” så KÖR! Jag har turen att mina barn leker själva i lekpark oftast och då kan jag gå i stora cirklar runt parken och avverka en massa jobbsamtal. 8 Glöm inte att klappa dig på axeln Det allra värsta med vobb är att man alltid känner sig dålig. För man har inte fått jobba helhjärtat och man har sannerligen inte varit förälder helhjärtat. Man kanske varit irriterad (va?!) och fräst och morrat lite mer än vanligt. Man kanske gjort slarvfel i jobbet eftersom man ropade lekinstruktioner från toaletten där man samtidigt passade på att skriva ner den där texten som skulle in. Nej det är inte kul att känna som att man inte har presterat som man vet att man egentligen kan. Men gör en HAR-GJORT-LISTA, antingen skriv ner eller i huvudet. Vad har jag gjort idag? (detta tips fick jag från Friday labs och jag älskar det.) Jo jag har bloggat, gjort en snabbskiss, skrivit ner tre idéer till en film, mejlat två företag, spånat podd-idéer på sms, svarat på kommentarer på blogg och Instagram, gjort stories på Instagram, påbörjat färgläggning av en bild, gjort lunch och mellis till tre barn, svarat på 5 mejl, tagit 2 jobbsamtal, bytt 4 blöjor, gjort 2 nappflaskor, tagit fram och städat bort 2 kg pyssel, installerat ett nytt spel på ipaden, tagit på mig kläder (wtf? Överkurs?!), gått en promenad till parken, strukturerat upp resten av veckan och borstat tänder på två barn… Med mera. Du duger. Jag duger. Känslan ibland ändå