Läste precis en text av Bengt Ohlsson på DN. Han skriver om hur han lyssnar på poddar och tycker det är trevligt men så kommer den där reklamen och förstör allt. Han är sur för att de som poddar gör reklam och tjänar pengar medan den som lyssnar inte får ett öre. Den som lyssnar håller hjulet igång. Medan den som poddar får MILJONER för att säga att de gillar saker och sedan säger poddarna schyrrebyrre rösta på mig i den här tävlingen. (Kan flika in att jag inte fått ett enda öre för alla tusentals timmar jag lagt ner på att titta på tv inklusive reklam – bör jag höra av mig till någon och be om ersättning?) Bengt har lite fiffigt byggt upp sin text som en helt vanlig text som plötsligt övergår till ett reklaminlägg efter en "(tokrolig jingel)". Och sedan säger han: nej så går det såklart inte till, inte än. "Men i poddvärlden är det vardag." Jag vet inte om Bengt varit inne på en nyhetssajt eller bläddrat i en tidning någongång, men om han skulle prova det så skulle han nog bli rejält chockad. När jag läste hans text fick jag scrolla förbi inte mindre än TRE annonser, här är en: Och man kan såklart tycka vad man vill om reklam, men att raljera över att poddar avbryts för reklam och sedan sitta och skriva en text som avbryts av tre annonser känns bara konstigt. Jag vet inte om han menar att han stör sig på att reklamen ofta är invävd i samtal och inte en klassisk radioreklam. Eller om det som skaver mest är att folk får betalt för jobb de gör. Jobbar Bengt gratis undrar jag? Man kan tycka att reklam är störigt, man kan tycka att influensööööörs tjänar för mycket. Men frågan är ju vad som är för mycket? Och vem som bestämmer vad någon ska tjäna och förtjäna? Har Bengt hört om fotbollsproffs till exempel? Vet han mängderna med pengar de drar in? (manliga fotbollsproffs alltså). Jag tycker att det finns mycket med reklam man kan ifrågasätta och kritisera. Det finns extremt mycket sexistisk reklam. Det finns överdrivet mycket reklam som befäster normer. Det finns reklam som bara är svindålig. Det finns också smygreklam, som är olaglig och som förstör. Sedan finns det bra reklam, rolig reklam, utmanande och banbrytande reklam. Om vissa poddare tjänar dessa miljoner som Bengt pratar om så är det ju uppenbart så att annonsörer vill betala dem för att göra reklam. Kanske är det så att de gör ett bra jobb? Kanske har de ägnat år åt att bygga upp en podd och en trogen lyssnarkrets? Har han funderat på att det kanske finns poddare som lägger ner mycket jobb på sina poddar? Eller tycker Bengt det verkar lätt att podda? Är det vad som skaver? För då skulle han ju kunna starta en podd själv. En gratispodd förstås.