Jag tillhör dem som börjar må kasst om jag följer personer där det blir fokus på utseende. Det kan vara supertydligt och då är det lätt att avfölja, men det kan också vara mer vagt. En skojigt träningskonto som ska vara alternativ till klassiska är kul en stund, tills jag börjar må dåligt över att jag inte ser ut som personen som har kontot. Kakans blogg, fokus på hud, är inte mitt intresse men jag kikar ibland. Sedan sipprar det in - jag borde kanske ägna mig mer åt min hy?! Jehupp. Dags att pausa flödet. Var går gränsen mellan dessa personers ansvar och mitt eget? Vad får man göra och inte på sociala medier som mer eller mindre offentlig? Läste Valeries text och därefter LDs där hon spann vidare på den. De är överens, feminister ska inte sälja grejer. Men är det inte lite väl förenklat? En som kritiseras är Amie Bramme Sey. Hon har varit med i reklam för Volvo. Men det var tydligen inte bra... för hon är feminist? Jag känner lite: va? Låt oss ta det från influencer-sidan först. Vad ska Amie göra? Inte göra reklam? För att ... hon är feminist? Säger hon att det är GIRL POWER att äga en Volvo? Nja, jag tycker inte det. För det första behövs hon - en svart kvinna - synas i dessa sammanhang. Så sällan de får representera den typen av reklam. Det GÖR skillnad! Jaha men gött för Volvo då, att glida på en PK-våg! Nja, det kan såklart kännas sunkigt att använda feminist-vågen i sin marknadsföring... men vad är alternativet? Att fortsätta med samma trötta stereotyper? Inte heller så bra va? Klart det är galenskap när stora klädkedjor trycker t-shirts med feministiska slagord och sedan röstar ner förslag om lön som går att leva på för sömmerskorna som syr upp dessa tshirts. Det är sjukt!! Kritisera dessa kedjor, sluta köp de kläderna, gör nåt som ger konsekvenser för FÖRETAGET. Visst kan man haja till om en influencer gör reklam för nåt man inte backar, man kan upplysa och fråga, men VART ska du lägga det mesta av din energi i denna fråga tycker du? På influencern eller på företaget? Återigen blir debatten snedvriden. Kakan har ett uppenbart intresse i hudvård. Ibland får hon betalt för att skriva om produkter som ingår i hennes intressebubbla - det ämne hon alltså är expert på. Men det ska hon inte göra, för hon är feminist. Frågan är, ska Kakan sluta jobba med det hon verkar älska, eller ska hon sluta kalla sig feminist? Ska Amie säga nej till att göra ett reklamjobb för Volvo eller sluta kalla sig feminist? Ska den som kallar sig feminist öppet inte kunna skapa sig en plattform och göra sig en karriär? Att säga: köp det här schampot för STARKA kvinnor, eller gör fillers i röven för det är kvinnors rättighet att ha fast rumpa (ps här är rabatt-kod) är något som bör ifrågasättas, stötas och blötas. Vad HAR den där fixade rumpan med kvinnokamp att göra?! Men att förenkla det hela till: den som har en större plattform och kallar sig feminist ska inte uppmana till konsumtion blir väl ändå lite skevt? Det skaver i mig att det är just personer som är stora på sociala medier som kritiseras, för det är ju där kvinnor är som störst. Bloggar och Instagram ska ständigt göras ner som oseriöst eller fjantigt. Hade män varit störst på sociala medier hade det setts som seriöst och tungt från start. Viktiga män skriver om sånt som de kan bäst och når ut till massorna. Ingen hade ifrågasatt om det var okej eller ej att få pengar för allt jobb som läggs ner. Klart de ska ha betalt för allt slit! Och jo, man får kritisera kvinnor, men är det inte klassiskt så säg... Markerna där kvinnor tar så stor plats blir de som kritiseras först och mest. Har man dessutom mage att kalla sig feminist, eller engagera sig i politik eller kvinnors rättigheter, ja då ska man granskas EXTRA hårt! Tydligen.